Konkurs podcastów „Gdańskie rzeczy. Nasze historie”, zorganizowany dla studentów Wydziału Historycznego i Wydziału Filologicznego UG, rozstrzygnięty!
Konkurs podcastów dotyczący miejskiej historii materialnej pt. „Gdańskie rzeczy. Nasze historie”, zorganizowany dla studentek i studentów Wydziału Historycznego i Wydziału Filologicznego UG przez Prof. dr Emilię Jamroziak z University of Leeds, która objęła w roku akademickim 2024/25 Katedrę nauk humanistycznych imienia Profesor Marii Janion na Uniwersytecie Gdańskim, został rozstrzygnięty.
Uczestnicy mieli za zadanie wybrać jeden obiekt historyczny z dowolnego gdańskiego muzeum, datowany najpóźniej na koniec XX wieku, który miał posłużyć jako źródło do odkrywania i prezentowania wybranego aspektu historii miasta i jego mieszkańców w przygotowanym podcaście.
Komisja konkursowa w składzie: Prof. dr Emilia Jamroziak - Katedra imienna Profesor Marii Janion na Uniwersytecie Gdańskim, dr hab. Arkadiusz Janicki, prof. UG - Dziekan Wydziału Historycznego oraz prof. dr hab. Beata Możejko - Dyrektorka Centrum Badań Memlingowskich UG, przyznała:
I miejsce: Zuzannie Niedzielskiej i Klarze Lukáš - podcast "Co mówią kafelki?"
II miejsce: Marcinowi Goliwąsowi i Amadeuszowi Sałek - podcast "Z cechu rodem – wilkom"
III miejsce: Klaudii Łykowskiej i Filipowi Zarzeczańskiemu - podcast Plakietka pielgrzyma “Corona”
Wręczenie nagród i dyplomów odbyło się w poniedziałek 23 czerwca 2025 r. Była to także doskonała okazja do spotkania się z pozostałymi laureatami oraz z członkami komisji konkursowej, podczas którego zwyciężczynie i zwycięzcy podzielili się swoimi doświadczeniami w tworzeniu nagrodzonych podcastów.
Komisja podkreśliła wysoki poziom merytoryczny i kreatywność wszystkich zgłoszonych prac. Uczestnicy wykazali się nie tylko wrażliwością na lokalne dziedzictwo, ale też umiejętnością narracyjnego przedstawienia historii w sposób atrakcyjny i przystępny dla szerokiego grona odbiorców.
Podcasty jako forma opowieści o przeszłości mają ogromny potencjał edukacyjny i popularyzatorski – łączą nowoczesne technologie z tradycyjnym podejściem do badań historycznych, umożliwiając dotarcie z treściami naukowymi do nowych, często młodszych słuchaczy. Konkurs pokazał, jak skutecznie można zaangażować studentów w twórcze odkrywanie historii miasta poprzez media cyfrowe.
Wszystkim laureatkom i laureatom konkursu serdecznie gratulujemy!